Un studiu realizat recent de către cercetătorii de la Universitatea Uppsala din Suedia a relevat o concluzie cel puțin ciudată: se pare că aplauzele sunt la fel de contagioase ca și unele boli.
Potrivit cercetătorilor care au fost implicați în realizarea studiului, cu cât o mulţime de oameni aplaudă mai mult, cu atât indivizii care fac parte din acea mulțime devin ei înşişi susceptibili să aplaude.
Acest fenomen poartă numele de “contagiere socială” și este cunoscut din secolul al XVII-lea.
Pe atunci, în sălile de teatru, anumite persoane erau angajate ca să aplaude pentru a promova succesul pieselor prezentate pe scenă, antrenând astfel alături de ei publicul plătitor.
Cercetătorii au decis să studieze aceste cunoştinţe empirice şi să le introducă într-un model matematic cu ajutorul unor ecuaţii.
Richard Mann, matematician la Universitatea Uppsala din Suedia, şi colegii săi au început acest studiu prin a filma şase grupuri diferite, alcătuite fiecare dintr-un număr cuprins între 13 şi 20 elevi, care asistau la o prezentare.
Cercetătorii au analizat apoi aplauzele participanților în cele mai mici detalii.
Pe baza cifrelor şi a graficelor realizate, oamenii de ştiinţă au constatat că între sfârşitul prezentării şi primele aplauze au trecut, în medie, doar 2,1 secunde.
Cercetătorii au remarcat de asemenea că a fost nevoie de mai puţin de trei secunde după acele prime aplauze pentru ca toţi ceilalţi spectatori din public să înceapă la rândul lor să aplaude.
După ce au testat mai multe modele de calcul statistic al probabilităţilor, cercetătorii suedezi au ajuns la concluzia potrivit căreia “probabilitatea ca un individ să înceapă să aplaude, după primele aplauze din sală, este proporţională cu numărul de indivizi care aplaudă deja“.
Cu alte cuvinte, mituirea unor oameni pentru a aplauda pare a fi un principiu care f