Ce legătură există între surf și o canapea? Aparent, niciuna, însă alăturate cele două cuvinte dau viață unui adevărat concept de travel, „couchsurfing“ (tradus ad litteram surf pe canapea), care are peste șase milioane de adepți la nivel mondial și câteva zeci de mii la nivel local.
Un mic proiect dedicat unui grup de studenți din Islanda a dat naștere unui fenomen ce s-a extins la scară largă. Copiat, ajustat și personalizat pentru nișe, a reușit să dea un alt sens găzduirii. Astăzi, studenți, antreprenori și manageri din întreaga lume dorm pe canapea în casele unor necunoscuți și primesc, la rându-le, „prieteni“ noi în locuințele lor. Un schimb corect, aproape sigur și necostisitor (cazarea e din partea casei), bazat, la urma urmei, pe socializare.
Să ajungi să-ți petreci una sau mai multe nopți în casa unui străin dispus să te ia în gazdă nu este o misiune imposibilă. Pașii de parcurs sunt puțini și ușor de făcut. Cei interesați trebuie să completeze cu informații personale un scurt chestionar (inclusiv detalii despre locul unde ei ar putea găzdui alți turiști), să urce minimum o poză cu ei și, de preferat, să aibă câteva referințe de la utilizatorii acestui concept, tocmai pentru a le garanta credibilitatea (pentru cei mai temători, verificarea identității reale a turistului costă 25 de dolari). Restul e „surfing“.
Deși conceptul are în vedere în primul rând găzduirea turiștilor, de-a lungul anilor s-a schimbat și a devenit mai flexibil. Există posibilitatea de a face parte din comunitate, dar fără a găzdui pe cineva în casa ta. Poți opta pentru a fi ghid în orașul tău sau pentru a ieși la o cafea cu cei care ajung în România.
O tendință ce ia amploare
La nivel mondial, în 2012, șase milioane de turiști au dormit pe 10,4 milioane de canapele din 100.000 de orașe, inclusiv București, Pitești, Brașov, Brăila și alte or