Pe hârtie, prima parte a lui 2013 a fost cea mai profitabilă perioadă din istoria recentă a asigurărilor RCA. În practică, problemele sunt din ce în ce mai multe şi mai grave. Care este sursa acestei anomalii?
Cu o autoritate de supraveghere nefuncţională, cu un număr de contracte aflat la cel mai scăzut nivel din ultimii ani, cu o frecvenţă a accidentelor din ce în ce mai mare şi, nu în ultimul rând, cu o primă medie mai mică decât în toată perioada dintre 2007 şi 2011, societăţile de asigurare au reuşit performanţa de a-şi creşte profitabilitatea pe zona RCA. Aceasta ar fi, la o primă vedere, realitatea care reiese din cifrele raportate de societăţile de asigurare în primele trei luni din 2013. Potrivit datelor centralizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), în perioada menţionată, cei 13 asigurători care vând RCA au înregistrat o rată combinată a daunei de doar 100%, cea mai mică din istoria recentă a asigurărilor, şi cu aproape 50 de puncte procentuale mai mică decât în perioada similară a lui 2012, când indicatorul atingea 147%. Altfel spus, raportul dintre încasările asigurătorilor şi ansamblul cheltuielilor (despăgubiri pentru daune plus cheltuieli operaţionale) este unitar, adică emiterea RCA nu a mai adus pierderi, fapt nemaiîntâlnit până acum.
Realitatea din teren este însă cu totul alta: numărul reclamaţiilor primite de CSA a crescut de sute de ori în ultimii cinci ani, ajungând la peste 12.000.
Majoritatea acestor reclamaţii sunt generate de întârzierile din ce în ce mai frecvente la plata daunelor.
Mai mult, ponderea contractelor RCA în numărul total de autovehicule a scăzut dramatic, până la aproximativ 85%, cel mai mic nivel istoric şi în acelaşi timp cea mai mică pondere din Europa, iar costul mediu al unei poliţe RCA este şi el la un nivel foarte scăzut. În plus, din datele pe care le-am primit de la Poliţia