Vreti sa plecati in vacanta cu autocarul? Accidentul turistilor romani din Muntenegru v-a pus pe ganduri? Ei bine, specialistii in transporturi afirma ca era de asteptat sa se intample o asemenea tragedie. Licente de transport luate cu spaga, "artificii" cu vehicule neconforme standardelor, soferi care nu cunosc legislatia – transportul de persoane in Romania a ajuns o afacere in care oricine are acces, daca stie unde si cum sa intervina.
Care este diferenta intre un pilot de avion de pasageri si un sofer de autocar? In esenta n-ar trebui sa fie mari diferente – amandoi transporta calatori, sunt obligati sa aiba grija de viata pasagerilor. In Romania, insa, diferentele sunt evidente, spun expertii in transporturi.
“Ca sa ajungi pilot de avion, trebuie sa faci o scoala, esti testat periodic, dai examene si teste peste teste. Ca sa conduci un autocar nu trebuie decat sa iti iei carnetul de profesionist. Iar daca stii unde si pe cine sa "ungi", nu vei avea nicio emotie”, afirma consultantul Mihnea Popescu.
Nu putem spune, cu siguranta, ca este cazul firmei de transport implicata in tragedia din Muntenegru. 19 oameni au murit si 29 au fost raniti dupa ce soferul autocarului a pierdut controlul masinii si a ajuns intr-o prpastie.
Oficialii companiei de transport au declarat ca soferii aveau peste 10 ani de experienta. Interesant este ca cel putin unul dintre ei era politist si conducea autocarul in timpul liber.
“Ancheta Politiei va lamuri cine este de vina pentru accident. Ce stim este ca in acea zona carosabilul era umed si deteriorat, ca soferul ar fi incercat sa evite niste pietoni. Ramane de vazut”, spune Ion Lixandru, vicepresedinte la Uniunea Transportatorilor Rutieri din Romania.
Potrivit specialistilor, dincolo de rezultatul anchetei, cert este ca tragedia din Muntenegru ridica un nou semna