Subiectele de la proba de Limba și Literatura Română de la Evaluarea Națională din 2013 sunt o nouă dovadă că Ministerul Educației n-a avut alt scop decât derutarea candidaților proaspăt absolvenți de școală generală, după ce sărmanii elevi au avut de scris despre doi scriitori care nu au prea multe like-uri pe Facebook, Alexandru Vlahuță și Charles Dickens. Iată, mai jos, cum ar fi trebuit să arate subiectele de la Capacitatea ( așa cum e cunoscută pentru cei mai bătrâni) din acest an, pentru ca evaluarea să fie, cu adevărat, relevantă. Grup de viitori intelectuali. SUBIECTUL I Citește, cu atenție, textul: Sus șmecherii, șmecherii, șmecherii
jos fraierii, fraierii, fraierii
sus cu jmecherimea
la pământ cu fraierimea!
Doamne perversă-i lumea
pentru bani ți-ar lua viața
ce periculoasă-i lumea
ți-ar da-n cap să îți ia painea
șmecherul șmecherului
stă cuminte în banca lui
poa’ să fie mort de beat
tot e băiat de băiat. (Nicolae Guta si Roxana Printesa Ardealului – Sus smecherii) A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos: 1. Scrie un antonim pentru următoarele cuvinte: șmecher, fraier, pervers. 2. Care e faza cu semnele alea de punctuație din primele două rânduri? 3. Transcrie, din text, două cuvinte care explică de ce viața e așa cum e ea. 4. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte semnificația secvenței șmecherul șmecherului / stă cuminte în bancalui / poa’ să fie mort de beat / tot e băiat de băiat. B. Redactează o compunere de 150 – 250 de cuvinte în care să evidențiezi trăsăturile șmecherului și de ce trebuie să fie el sus. SUBIECTUL al II-lea Răspunde la următorul text grilă: 1. Completează următoarea propoziție: Dușmanii îmi poartă pică, dar … a) n-au valoarea mea b) n-au nicio para c) au doar șaorma 2. Ai în față o carte. Ce faci cu ea? a) o citești b) arunci cu ea în