Subiectele date ieri la proba de Limba Română de la Capacitate i-au pus în dificultate pe elevi cu câteva capcane gramaticale, dar şi pentru că nu se aşteptau la caracterizarea unui personaj.
Subiectele de la proba de Română, primul examen din cadrul Evaluării Naţionale 2013, au fost de „dificultate medie, nici grele, dar nici uşoare şi au acoperit toată materia de generală“, susţin profesorii de Română, însă au avut câteva capcane menite să-i diferenţieze pe cei buni.
De altfel, cei mai mulţi elevi au spus că subiectele li s-au părut mai uşoare decât cele de la simulare, dar au identificat şi ei câteva cerinţe-problemă.
Candidaţii au primit la primul subiect un text la prima vedere de Alexandru Vlahuţă, „Durerile Lumii“, iar cerinţele, majoritatea gramaticale, din prima parte au fost relativ uşor de abordat, dacă elevii au fost atenţi, mai ales la cerinţa legată de antonime, şi nu sinonime, susţine Ecaterina Stanca, profesor de Română la Liceul ”Tudor Vianu” din Capitală. Problemele au apărut la punctul B de la acest prim subiect: caracterizarea unui personaj.
Un elev care a absolvit clasa a VIII-a, Vlad, spune că nu a avut probleme să găsească antonimele, însă nu se aştepta la o compunere de 15-25 de rânduri în care să evidenţieze trăsăturile unui personaj. „A fost uşor la primul punct, am scris aşa: sărac - bogat, mari - mici, bucurie - tristeţe, însă subiectul B m-a luat prin surprindere, mă aşteptam să-mi ceară argumente de ce e textul epic, fiindcă în variantele de subiecte nu prea se cere caracterizarea personajelor“.
Caracterizarea, surpriza probei
Profesoara de Română Iulia Pop, de la Colegiul Naţional „Sf. Sava“, i-a dat dreptate lui Vlad în privinţa subiectului B şi a subliniat că astfel de capcane sunt menite să-i diferenţieze pe cei buni şi, în cele din urmă, să decidă, de exemplu, dacă un elev intră sau nu la un liceu