Gradul de dezvoltare a limbajului, unitatea compoziţiei, coerenţa textului, stilul şi vocabularul conţinutului, modul de gândire personal, ortografia, punctuaţia şi lizibilitatea au fost aspectele urmărite prin subiectele pe care elevii le-au avut de rezolvat la proba de Limba română a EVALUĂRII NAŢIONALE 2013.
La primul subiect, elevii au primit un fragment din „Din durerile lumii" de Alexandru Vlahuţă, pornind de la care au avut de îndeplinit mai multe cerinţe: găsirea de antonime pentru cuvintele „sărac", „mari" şi „bucurie".
Apoi, elevii au trebuit să explice rolul virgulei în secvenţa de text „cu inima plină de dor, de bucurie şi de nerăbdare".
Cea de-a treia cerinţă constat în transcrierea din text a două cuvinte sau grupuri de cuvinte care se referă la timpul în care se petrece acţiunea.
La cea de-a patra cerinţă, elevii au avut de menţionat două trăsături ale genului epic prezente în text, iar apoi de prezentat în trei-cinci rânduri semnificaţia unei secvenţe din text.
Tot la subiectul 1, elevilor li s-a cerut să redacteze o compunere de 15-25 de rânduri în care să evidenţieze trăsăturile unui personaj din fragmentul dat.
La subiectul al doilea, cerinţele au avut ca punct de plecare un text de 12 rânduri de pe un site, iar elevii au avut de rezolvat cerinţe de înţelegere a textului, dar şi cerinţe strict gramaticale cum ar fi valorile morfologice ale unor cuvinte date, identificarea tipului uneipropoziţii subordonate dintr-o frază existentă în textul dat şi conceperea unei fraze pe baza cunoştinţelor gramaticale anterioare. O altă cerinţă a fost redactarea unei compuneri nde 80-150 de cuvinte (10-15 rânduri) în care să prezinte o întâmplare reală sau imaginară din timpul unui concurs.
Subiectele de la EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 sunt elaborate de către Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare (CNEE).
Peste 190.000