Am încercat să ating principalele chestiuni la care trebuie să fim atenți atunci când analizăm amendamentele constituționale.
Scriam săptămâna trecută despre amendamentele constituționale (Textul - aici) care transformă parlamentul într-o superputere, rupând astfel echilibrul între puterea legislativă, cea executivă și cea judecătorească. Conform noii Constituții, parlamentul este „organul reprezentativ al poporului român, forul suprem de dezbatere și de decizie al națiunii și unica autoritate legiuitoare a țării“ – spre deosebire de formularea Constituției actuale, care spune că parlamentul „este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării“. Pe scurt, dacă, în redactarea actuală, Constituția consacră prevalența parlamentului în ceea ce privește reprezentarea poporului și legiferarea, de mâine parlamentul capătă supremația absolută și în ceea ce priveşte dezbaterea și decizia privind orice chestiune disputată. Parlamentul devine ultima instanță de decizie chiar și în chestiuni care exced competențele sale fundamentale. Restul amendamentelor constituționale trebuie citite prin această prismă – de fiecare dată când este neclar cum va fi interpretat un anume text, trebuie să ne reamintim că parlamentul este cel care va da, adesea, interpretarea finală.
Dizolvarea parlamentului
În ceea ce privește dizolvarea parlamentului, în cazul în care acesta nu acordă votul de încredere necesar formării guvernului în 30 de zile, textul noii Constituții este cel puțin ambiguu:
„Art. 89 - (1) După consultarea președinților celor două Camere și a președinților partidelor, formațiunilor sau alianţelor politice parlamentare, președintele României dizolvă parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru învestitura guvernului, în termen de 30 de zile d