Guvernul a decis că este cazul să ia măsuri de modificare a schemei de sprijin pentru producţia de energie regenerabilă pentru a aduce facturile plătite de consumatori la un nivel suportabil. Intenţia bună şi binevenită de a reduce cu 50% costurile cu certificatele verzi s-a transformat într-un act normativ care seamănă cu o "salată" de măsuri incoerente şi neclare care riscă să atragă o grămadă de procese din partea investitorilor, în urma cărora statul ar putea plăti bani grei.
Teoretic, certificatele verzi trebuie să ne coste cu 50% mai puţin, dar practic nu sunt cuantificate efectele din cauza problemelor de aplicare.
Legea de aprobare a ordonanţei trebuie să fie avizată astăzi, în plenul Parlamentului şi se pare că sunt puţine şanse ca parlamentarii să doreas¬că să o modifice într-o manieră acceptabilă.
Amânarea, de către deputaţii din Comisia de industrii, a dezbaterilor finale pe legea de adoptare a ordonanţei de urgenţă privind amânarea acordării unei părţi a certificatelor verzi creează un haos total în producţia de energie curată.
Practic, ordonanţa de urgenţă poate fi aplicată de la 1 iulie 2013 în forma adoptată de Guvern, care are numeroase hibe privind aplicarea efectivă.
Potrivit lui Iulian Iancu, şeful Comisiei pentru industrii din Camera Deputaţilor, ANRE (reglementatorul pieţei de energie) trebuie acum să comunice operatorilor şi Transelectrica SA care sunt procedurile de aplicare a acestei amânări. În opinia domnului Iancu, o parte din prevederi pot fi aplicate începând cu 1 iulie, iar altele nu.
Mai există posibilitatea ca cei de la Comisia Europeană să decidă în perioada imediat următoare ca autorităţile noastre să nu aplice absolut deloc ordonanţa până când nu primesc avizul de la forurile europene. Investitorii au făcut deja nenumărate plângeri la Comisia Europeană, motivând că ordonanţa încalcă direc