Vanzarile de carte din Romania au suferit o lovitura puternica odata cu izbucnirea crizei, in 2008, insa piata s-a stabilizat in ultima perioada, gratie supermarketurilor, targurilor si platformelor online.
Marin Vidrascu, director executiv la editura Litera, a precizat in cadrul unui interviu acordat Ziare.com ca titlurile destinate copiilor au fost cel mai putin afectate de criza, insa romanele de fictiune se vand, in continuare, cel mai bine.
In plus, in ciuda tendintelor globale, cartile digitale au o cota de piata de doar 3,5%, in conditiile in care cea europeana este aproape de trei ori mai mare.
Cea mai mare problema a acestei piete din Romania ar fi legata de distributie. In plus, romanii nu o duc prea bine astfel incat sa isi permita "moftul" de a cumpara o carte.
Cum au fost vanzarile de carte in 2012, comparativ cu anul precedent? Ce schimbari au avut loc in prima jumatate din 2013?
Industria mondiala de carte are o cifra de vanzari de 100 de miliarde de dolari, din care SUA le revin 45 miliarde de dolari, iar Europei, 30 de miliarde. In acest peisaj, piata de carte din Romania se afla la o valoare de 60 de milioane de euro. Este o piata mica, daca o privim comparativ cu altele din Europa.
Piata de carte din Romania este si atipica, avand multe suisuri si coborasuri. Acum 10 ani existau aproape 3.000 de firme inregistrate la Registrul Comertului cu domeniul principal "editare de carte". Dintre ele, cam 300 erau active, in sensul ca editau cel putin 10 titluri pe an si participau, in marea lor majoritate, la principalul targ de carte din acea vreme, Gaudeamus.
In 2012, numarul editurilor care au participat la acelasi targ de carte s-a injumatatit. Motivul acestei reduceri drastice isi are explicatia in anul 2008, cand criza a lovit din plin o piata aflata oricum intr-o evolut