Achiziţionarea cele 12 avioane second-hand de tip F-16 din Portugalia şi a armamentului necesar, alături de pachetele de instrucţie a piloţilor din SUA a trecut prin Parlament val-vârtej, fără că majoritatea senatorilor şi deputaţilor să se întrebe cât va trebui să plătească statul român pentru avioanele multirol.
Legea Guvernului a avut un parcurs record. Miercuri era iniţiată de cabinetul Ponta, vineri era primită în Parlament, marţi, după vacanţă, trecea prin Senat, atât pe la comisii cât şi în plen, miercuri era gata votată la Camera Deputaţilor, cea care are şi decizia finală. Succesul - pe toată linia: nicio modificare operată de aleşi, unanimitate la Senat, cu 112 voturi, iar la Camera Deputaţilor 261 de aleşi pro, dar câţiva abţinându-se.
Toate partidele au fost în acord, chiar dacă parlamentarilor li s-a pus în ultimul moment pe ordinea suplimentară de zi un proiect din care lipsea un detaliu: suma pe care Guvernul a negociat-o pentru cele 12 avioane. Fostul ministru al apărării, Mihai Stănişoară, membru în comisia parlamentară de specialitate a precizat pentru gândul că suma este de aproximativ 670 de milioane de euro.
Armamentul şi muniţia vin din SUA
România va cumpăra 12 avioane F-16 A/B MLU M 5.2 din Portugalia, urmând ca Statele Unite să furnizeze muniţia, armamentul, să completeze pachetul logistic şi serviciul de instruire. În relaţia cu SUA, se va merge pe contracte de tip Letter of Offer and Acceptance, iar banii vor fi puşi anticipat într-un cont din care americanii îi vor trage potrivit graficelor negociate.
Legea specifică tipul avioanelor F-16 care vor fi achiziţionate. Ele sunt de tip A/B block 15 şi sunt echipate cu pachetul MLU (Mid Life Update), ceea ce înseamnă că sunt deja upgradate de Forţele Aeriene Portugheze la standardele moderne ale NATO şi ale modelelor F-16 mai noi.
La finalul proiectului