Comerţul exterior cu ţiţei, dar şi cu alte materiale de importanţă esenţială în economie, desfăşurat prin Portul Constanţa, riscă să fie compromis din cauza „stării deplorabile a infrastructurii portuare“, se arată într-un memoriu adresat premierului Victor Ponta de către principalii operatori de profil din zona portului.
Este amintită inclusiv adâncimea prea mică a apei în bazinele portuare, starea deplorabilă a cheurilor şi a sistemului de semnalizare maritimă, „cu consecinţe negative majore asupra operaţiunilor portuare“. Reamintim că, recent, un yacht particular a eşuat în portul Tomis din cauză că apa avea doar trei metri adâncime într-un loc în care trebuia să aibă cel puţin şapte metri.
Utilităţile, la cheremul „băieţilor deştepţi“
Semnatarii memoriului atrag atenţia premierului că în port se percep „tarife nejustificat de mari pentru asigurarea utilităţilor“, pe care Administraţia Portului Maritim Constanţa (CNAPMC) le achiziţionează la un preţ preferenţial. „Curentul electric este achiziţionat de la firmele «băieţilor deştepţi» prin negociere directă, la valori mai mari decât tarifele percepute consumatorilor din oraşul Constanţa“, acuză operatorii portuari. În memoriu mai este semnalată şi „încheierea de contracte oneroase cu terţii (...) prin favorizarea intereselor personale şi ale apropiaţilor conducerii CNAPMC“. „Este de notorietate faptul că lucrările de construcţii sunt executate numai de firmele «de casă» ale conducerii CNAPMC“, mai arată petenţii. Ei reamintesc şi de faptul că, pentru amenajarea digului de larg din Portul Constanţa, contractul încheiat cu o firmă olandeză a fost „modificat în totalitate faţă de caietul de sarcini, astfel încât de clauzele acestuia să profite doar contractantul, în detrimentul interesului public“.
Închirieri preferenţiale
Terenurile de pe platforma portuară