Protestele elevilor din întreaga țară față de indolența și sărăcia Ministerului Educației, care nu le-a decontat banii pentru abonamente, au dus la devoalarea unor situații incredibile, cel puțin la prima vedere. Autoritățile, prinse pe picior greșit și pasibile de a plăti bani grei în eventuale procese, au căutat motive pentru a justifica amânarea plăților. Unul dintre ele ține de prețurile practicate de transportatori, care, de multe ori, nu au nicio noimă, dacă te referi la același număr de kilometri. Județul Neamț, care ocupă locul al treilea, cu 7.105 abonamente, poate fi și un model de practici ciudate în privința costurilor și a justificării lor. * Șmecherii sau jaf la drumul mare? Pentru a arăta că acuzele îndreptate către transportatori sunt adevărate, Ministerul Educației a publicat datele privind tarifele percepute de firmele care asigură transportul elevilor. Documentul oficial cuprinde, pentru luna martie, kilometrii parcurși și numărul de elevi. Să luăm un exemplu: cea mai scurtă navetă, de 3 kilometri, are prețuri năucitoare, între 15 lei și 166 de lei lunar, în funcție de operatorul de transport. În Neamț, la Roman, o firmă onorabilă, SC Pristyl SRL, a încasat pe un abonament 125 de lei. Pentru 3 km. Pe aceeași distanță, dar în Sibiu, un elev plătea 15 lei pe lună. Diferența de 110 lei, pe care o plătesc elevii nemțeni în plus, probabil se justifică prin nivelul de civilizație. Sau reprezintă o taxă de management performant. Să nu credeți că la distanțe mai mari nu avem diferențe semnificative. Pe un traseu de 50 de kilometri, costul abonamentelor diferă, de la 42 de lei până la 491 de lei lunar, conform datelor furnizate de către Ministerul Educației. Un alt exemplu: operatorul de transport Conpastru, din Piatra Neamț, a stabilit pentru 37 de km costul unui abonament la 398 de lei. Ne informează Ministerul. Pentru conformitate, luăm un exemplu din Ba