Cu prilejul recentului Colegiu Prefectural, reprezentanţilor Instituţiei Prefectului Tulcea au distribuit primarilor participanţi datele de acces în sistemul informatic al Registrului Electoral, informaţii care au parvenit sigilate aleşilor.
Instituţia Prefectului fusese în prealabil înştiinţată că, în conformitate cu Legea pentru alegerea Parlamentului, Legea pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, Legea administraţei publice locale şi Legea privind Statutul aleşilor locali, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) „are obligaţia de a furniza primarilor date şi informaţii cuprinse în Registrul Electoral, în vederea întocmirii listelor electorale permanente”.
De la începutul acestui an, au intrat în vigoare dispoziţiile legale privind Registrul Electoral, gestionat de AEP; din martie 2013, situaţia cetăţenilor români cu drept de vot a fost preluată de către AEP de la Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date şi Direcţia Generală de Paşapoarte, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, situaţie care a fost „importată ca atare în Registrul Electoral”. Potrivit legislaţiei, primarii sunt obligaţi să întocmească listele electorale permanente, acţiune care se realizează din fonduri provenite de la bugetul local.
Având în vedere iniţiativa Parlamentului de revizuire a Constituţiei şi obligativitatea organizării şi desfăşurării referendumului, Guvernul şi AEP au propus organizarea unei evaluări a capacităţii primăriilor de a folosi Registrul Electoral şi de a tipări listele electorale permanente.
Calendarul întocmit în acest scop prevede câteva etape. 1 – 30 iulie 2013 – măsuri tehnico – organizatorice pentru utilizarea Registrului Electoral, luate de AEP cu sprijinul prefecţilor; AEP pune la dispoziţia primăriilor sistemul informatic al Registrului Electoral, în vederea întocmirii şi tipăririi liste