- Diverse - nr. 124 / 27 Iunie, 2013 Ileana Malancioiu este una dintre figurile exemplare ale poeziei romanesti contemporane. Volumele de poeme publicate de Ileana Malancioiu, incepand cu Pasarea taiata (1967), continuand cu Catre Ieronim (1970), Inima reginei (1971), Crini pentru domnisoara mireasa (1973), Ardere de tot (1976), Peste zona interzisa (1979), Sora mea de dincolo (1980), Urcarea muntelui (1986) pun in pagina obsesia unei constiinte ce se zbate intre dorinta de claritate interioara si devastarile unui real iesit din matca. In toate aceste volume, poeziile au o structura mai degraba dramatica, iar tensiunea lirica provine din aglomerarea de detalii din sfera trairii imediate, din domeniul materialitatii fapturii. Ileana Malancioiu nu este insa doar o poeta de intensa vibratie, ilustrand ideea poeziei ca destin, ci si un creator preocupat de propria sa conditie. La o intrebare pe care i-am adresat-o, in cadrul unui interviu pentru prestigioasa revista de cultura "Vatra”, intrebare referitoare la conditia creatorului si la starea sa afectiva in momentul scrisului, Ileana Malancoiu mi-a raspuns urmatoarele: "Am inceput sa scriu cu sentimentul ca aveam toata viata in fata si mai puteam astepta daca nu eram publicata, din cauza ca poezia mea nu avea acel entuziasm de prisos pe care se punea accentul in epoca de aur. In faza asta, nu esti interesat doar de marii poeti, ci si de tinerii publicati inaintea ta. Faptul ca Gabriela Melinescu a debutat cu Ceremonie de iarna, care este o carte a ei, si nu a iepocii, mi-a dat speranta ca se poate sa razbati si asa, cu conditia sa nu vrei sa fii vedeta numarul unu, cu orice pret. Daca la primele carti aveam obsesia mortii (si mai ales a mortii psihice) acum, cand ma apropii de sfar?it, am inceput sa am obsesia vietii, dar ma rog, cu si mai multa sfintenie, sa nu mor inainte de a fi murit”. Ileana Malancioiu este, pe sc