Până la sfârşitul acestui an, noua societate comercială ce se va ocupa de transportul în comun îşi va intra în drepturi şi va prelua activitatea Regiei Autonome de Transport Public (RATP). Proiectul de hotărâre privind înfiinţarea Companiei de Transport Publuic (CTP) a fost votat ieri de consilierii locali.
RATP va rămâne să-şi achite datoria de aproape 200 milioane de lei. Regia va funcţiona doar cu zece angajaţi, care vor trebui să recupereze creanţele. De asemenea, Primăria Iaşi datorează RATP în jur de 30 de milioane de lei, pentru plata subvenţiilor.
„Nu-i vorba de nici o schimbare de tarif sau de bilet, este vorba de a înfiinţa o societate comercială care să poată scrie documentaţii necesare în vederea obţinerea fondurilor europene pentru modernizarea transportului în comun. Din 2014 se alocă fonduri europene pentru transportul public de călători, iar dacă noi suntem cu o regie care este falimentară, care are conturile blocate, cum să acceseze fonduri europene şi cum să-şi facă mai departe garanţia? Practic, nu încercăm decât să facem o operare funcţională a serviciului de transport public“, a declarat primarul Gheorghe Nichita.
Când a fost vorba de votat, nu toţi consilierii au fost deacord cu acest proiect. Cei care nu au votat au fost consilierii PDL, care, în argumentaţia lor, au venit cu o metaforă inedită.
„Problema principală este că aici se întâmplă un fenomen. Avem o maşină care îţi consumă multă benzină şi merge încet. Soluţia este: ori schimbi motorul, ori îţi schimbi placa de înmatriculare. În cazul nostru, noi am schimbat plăcuţele de înmatriculare, rămânând aceeaşi maşină care să consume aceeaşi benzină, poate mai multă pentru că se uzează şi produce şi poluare. În momentul de faţă, societatea care va fi creată va păşi cu paşi rapizi, poate mai rapizi, spre situaţia RATP. Mai mult decât atât, schema de organizare a societă