Decizia consorţiului Şah Deniz II de a exporta gaze către Europa prin conducta TAP nu va pune presiune pentru scăderea preţurilor la gaze de pe continent, în timp ce selectarea variantei Nabucco, prin Europa de Est, ar fi putut conduce la reducerea preţurilor, consideră agenţia de rating Fitch.
Astfel, capacitatea mai ridicată a Nabucco, dar şi calitatea de a deservi ţări care depind aproape în exclusivitate de gazele ruseşti, ar fi condus la un impact modest asupra preţurilor în cazul în care conducta la care este partener şi România ar fi câştigat cursa pentru gazele azere, se arată într-un comunicat transmis vineri de Fitch.
Consorţiul Şah Deniz II va exporta către Europa, prin TAP, 10 miliarde metri cubi de gaze pe an, reprezentând aproximativ 2% din consumul de gaze al Europei, insuficient pentru a afecta preţurile din regiune. Conducta tranzitează Grecia, Albania şi Marea Adriatică, având ca destinaţie finală un terminal din sudul Italiei.
Nabucco Vest, la care este partener şi România, vizează importul a până la 23 mliarde metri cubi de gaze pe an, extrase din bazinul Mării Caspice, pe ruta Bulgaria - România - Ungaria - Austria.
Gazoductul TAP are ca punct final Italia, care este deja bine aprovizionată cu gaze din mai multe surse, printre care Rusia, Algeria şi Libia.
Astfel, Italia dispune de infrastructura necesară pentru a facilita distribuţia gazelor azere către alte ţări din Europa, însă nu va avea vreun beneficiu semnificativ la nivel local prin diversificarea surselor de aprovizionare.
"Alternativa respinsă, cunoscută drept Nabucco Vest, ar fi avut capacitatea de a transporta până la 23 miliarde metri cubi de gaze către Europa în fiecare an, cu potenţiala includere de gaze din România. Aceasta ar fi avut un potenţial mai ridicat de a afecta preţurile, însă impactul ar fi fost limitat după ce capacitatea Nabucco