Discuţia privind nivelul de dificultate al Testării Naţionale şi perspectiva schimbărilor curriculare ar trebui să cuprindă şi posibilitatea introducerii a doua filiere, teoretică şi tehnologică, începand cu clasa a V-a, după modelul german.
În plus, ultimele date de la INS, Institutul Naţional de Statistică ne arată că 16% dintre tineri de vârstă şcolară nu se regăsesc nici în şcoală, nici în piaţa muncii, care nu-i poate absorbi fiind total lipsiţi de competenţele cerute de angajatori.
Lucrul cel mai grav, doar 0,5% din populaţia şcolară se regăseşte în învăţământul profesional, o anomalie nemaiîntâlnită în alte ţări europene.
Subiectele de la Testarea Naţională - matematică au fost prea uşoare pentru elevii bine pregătiţi, cu înclinaţii mai degrabă conceptual-teoretice şi, posibil, tot grele, pentru acei elevi cu o inteligenţă mai degrabă dominant aplicativă, practică.
Acestora din urmă li se potriveşte un traseu educaţional tehnologic, începând cu clasa a V-a, pe un curriculum diferenţiat cuprinzând acele discipline, module, aplicaţii, caracterizate de un mai mare caracter aplicativ.
Lucrul cel mai grav, doar 0,5% din populaţia şcolară se regăseşte în învăţământul profesional, o anomalie nemaiîntâlnită în alte ţări europene.
Revenirea ariei curriculare „tehnologii” în gimnaziu s-ar face cu predilecţie pentru filiera tehnologică, inclusiv orele de „lucru manual”, aşa cum erau organizate în învăţământul anterior anului 1990.
Repartizarea în cele două filiere nu este definitivă, elevii pot trece de la o filieră la alta funcţie de evoluţia biologică şi psihologică. Împărţirea pe cele două filiere s-ar face cu acordul părinţilor, după consultări şi discuţii cu profesorii şi psihologii şcolilor.
În felul acesta se creeaza mai multe trasee educaţionale, în ideea ca fiecare tânăr să parcurgă acel traseu care se potriveşte c