Oradea este un oraş al bicicliştilor doar la manifestările asociaţiilor de profil. În rest, aceştia evită să-şi folosească bicicletele pentru a merge la muncă ori la un drum mai lung pentru că nu au piste sau, dacă le au, trebuie să le împartă cu pietonii ori sunt ocupate de maşini.
Deocamdată în oraş sunt 19 kilometri de piste, majoritatea neconectate între ele. Municipalitatea vrea să schimbe situaţia astfel ca în câţiva ani Oradea să poată fi traversată pe două roţi pe malurile Crişului şi Peţei.
Mici şi rare
"În administraţiile trecute, nu a interesat pe nimeni foarte tare un sistem al pistelor pentru biciclişti. De aceea nu avem nici lungimea de piste şi nici dispunerea pe care ne-o dorim", spune viceprimarul Mircea Mălan. Datele tehnice arată că în Oradea sunt 19 kilometri de piste, însă unele sunt doar trasate pe trotuar şi, mai ales, nu sunt legate între ele.
"De multe ori ne întâlnim cu maşini parcate ori cu pietoni care sar la ceartă", spune Mircea Crăciun, vicepreşedintele Asociaţiei ProBikers. Nu-i de mirare, deci, că bicicliştii se plâng că nu-şi pot folosi vehiculele pentru a merge, spre exemplu, la muncă.
În total, oraşul are 10 piste. Cea mai lungă are 9 kilometri şi e marcată, pe carosabil ori pe trotuare, pe traseul Matei Basarab - Armatei Române - Mimozei - Ion Vidu - Horea - Piaţa 22 Decembrie - Sextil Puşcariu - Dimitrie Cantemir - Nufărului. O altă pistă împărţită cu pietonii şi şoferii este cea de pe Aleea Mircea Emilian Chitul, de pe malul drept al Crişului, întinsă pe doar 600 metri. O pistă există şi pe strada Republicii între Magazinul Crişul şi Parcul Petofi, amenajată pe 950 de metri de trotuar. O alta, tot izolată, a fost realizată pe strada Bumbacului, 1,1 km, iar una ce leagă Velenţa de Nufărul, lungă de 1,48 km, a fost amenajată pe noua stradă a Meiului. O pistă de 800 metri a mai fost făcută recent în