Rezultatele la Testarea Naţională ne dau măsura exactă a locului unde se află învăţământul românesc. În ciuda subiectelor extrem de simple, mai ales la matematică, 30% n-au luat note de trecere, adică nu ştiu să facă socoteli elementare de aritmetică de clasa a III-a şi nu ştiu să articuleze 2-3 propoziţii.
Sigur, unii vor fi înclinaţi să considere rezultatele un succes, realitatea este că reprezintă fotografia calităţii educaţiei româneşti: 30% dintre elevi nu au nici cunoştinţe elementare de aritmetică şi limbă română.
Rezultatele sunt în consonanţă cu evaluările internaţionale, care plasează România pe ultimul sau pe ultimele locuri în clasamente privind educaţia.
Revenirea la mistificare, ipocrizie şi minciună e foarte simplă şi manipulează cu uşurinţă, dar interesul naţional pe termen mediu şi lung e sabotat cu siguranţă.
Cum au spus şi alţii, elevii buni şi foarte buni sunt jigniţi şi demotivaţi de astfel de subiecte cu grad redus de dificultate.
Mai grav, subiectele trebuiau construite pentru a asigura conexiune cu disciplinele şi curriculumul pretenţios de la liceu. Mulţi elevi care nu ştiu să scrie şi să socotească la nivel elementar, se vor simţi îndemnaţi de notele obţinute să meargă la liceu la filieră teoretică şi chiar tehnologică, eşecul şcolar fiind asigurat din start. Nu poţi învăţa lucrurile speciale şi dificile, dacă pregătirea de bază, etajele inferioare ale contructiei, lipsesc.
La fel şi la bacalaureat. Poţi coborî nivelul de dificultate oricât, dar atunci nu poţi continua studiile la facultate, unde trebuie să ai de la început un anume bagaj de competenţe.
Testarea Naţională de anul acesta are defectul examenelor de absolvire ani în şir. Distorsionează părerea părinţilor şi elevilor despre potenţialul lor, în loc să fie măsurat cu exactitate, inclusiv prin examene de admitere la liceu.
Cauzele s