Arhitect-şef al municipiului timp de şapte ani, Marian Lazăr a explicat pentru ZIUA de CLUJ cum au fost compromise proiecte majore de trafic, care sunt cele mai grave erori de urbanism permise de primarii recenţi şi ce a pierdut Clujul "verde" în ultimii ani.
Dezvoltarea oraşului a fost compromisă de lipsa de continuitate în proiectele majore şi aprobarea de construcţii care au încurcat traficul din Cluj, consideră autorul cărţii "Primarii Clujului 1919-2012". Marian Lazăr, arhitect şef al municipiului în perioada 1965-1972, şi-a publicat în acest an cartea care inventariază mandatele edililor şefi din ultimii 93 de ani.
Care e cea mai nefastă perioadă pentru urbanismul clujean, din perspectiva mandatelor de primari?
Cea mai rea perioadă e cea actuală. Clujul a avut mulţi primari buni, cu prestanţă, care au făcut bine oraşului, dar de la Funar încoace s-au făcut multe erori. Prima mare greşeală a fost că s-au dat afară oameni profesionişti şi cu experienţă din primărie şi s-au adus debutanţi şi persoane obediente. Nu s-a continuat nimic din ceea ce s-a gândit anterior, iar în urbanism o idee bună trebuie dusă mai departe pe termen lung, timp de 10, 20, 100 de ani. După 1992, în mandatul lui Gheorghe Funar singura lucrare importantă care s-a făcut a fost cea pentru intersecţia dintre străzile A. Vlaicu şi T.Mihali. Interesant e că atunci când am discutat cu Funar şi l-am întrebat care consideră el că au fost realizările mandatelor sale, pe aceasta nu a menţionat-o. A vorbit însă de biserici şi statui. O mare greşeală care s-a făcut în acea perioadă a fost compromiterea unor proiecte de infrastructură. De pildă, strada Brâncuşi fusese prevăzută la patru benzi, cu spaţii de parcare, dar în loc să fie realizată la această scară, în zonă s-a dat drumul la tot felul de construcţii de clădiri. Acelaşi lucru s-a întâmplat cu Tăietura Turcului, care trebi