USL a mutat in jocul asta cu Traian Basescu privind Constitutia. A anuntat ca referendumul pentru trecerea Constitutiei poate avea loc in 2014.
Principalul motiv in favoarea acestei decizii e ca, fara ea, uselistii ar fi fost, aproape sigur, nevoiti sa negocieze cu Traian Basescu. Cu presedintele avand in mana arma referendumului si avand inca influenta asupra unei parti consistente din electorat, cea mai logica solutie era sa faci o Constitutie impreuna cu acesta, ca sa te asiguri ca nu esueaza.
Desi acest din urma lucru nu e total scos din calcul, eliminarea lui Basescu din decizia privind Constitutia e principalul motiv al amanarii. Efectele sunt, desigur, destul de perverse si merg de la pierderi pentru Romania la capitolul accesarii de fonduri europene pana la brambureli institutionale si chiar la transformarea profunda a actualului proiect de revizuire.
Un USL unit
Amanarea pentru 2014 e foarte importanta pentru USL, pentru ca asigura ceva foarte important - ramanerea impreuna. Nu poti sa vrei sa treci un referendum fara Basescu si sa si desparti USL. Sau...poti? Deocamdata, din ce stim, nu.
USL trebuie sa ramana unita pentru a trece Constitutia in forma asta. Asta inseamna si candidaturi comune la europarlamentare, in ciuda celor anuntate, dar si la presedintie. Exact, exact ce isi doreste Crin Antonescu. Daca ma intrebati pe mine, cel mai logic, de departe, mai ales ca pragul va fi de 30%, ar fi sa faci referendumul impreuna cu parlamentarele.
Confuzia atributiilor
Sa zicem ca faci referendumul pentru Constitutie in acelasi timp cu prezidentialele, asa cum spune Crin Antonescu. E neclar cum facem cu atributiile presedintelui, dar mai ales ale celorlalte institutii. Se aplica doar din 2019? Ok, asta inseamna ca si numeroase alte atributii ale altor institutii, mai ales Guvernului