De fiecare dată când cotaţia barilului de petrol urcă , variaţia se transmite dureros în buzunarul consumatorilor de benzină din anumite ţări, în vreme ce pentru alţi consumatori aproape că nu se simte deloc. Într-o analiză de excepţie realizată de Bloomberg, vedem cât de mult variază preţul benzinei de la o ţară la alta şi cât de scumpă e benzina în raport cu puterea de cumpărare. Prin apartenenţa la Uniunea Europeană, România reprezintă un paradox, mai ales că deţine rezerve importante de petrol în raport cu alte ţări din blocul comunitar.
Potrivit analizei Bloomberg, cel mai mare preţ al bezinei este în Turcia şi Norvegia, de aproape 10 dolari pe galon (1 galon = 3,7854 litri), mai exact de 9,98 dolari, respectiv de 9,97 dolari. Podiumul este completat de Olanda, unde bezina costă aproape 9 dolari (8,95 dolari), iar la mică distanţă se situează Italia, cu un preţ al galonului de 8,92 dolari.
Dintre cele patru ţări, doar în Turcia benzina este scumpă în raport cu puterea de cumpărare, respectiv a şasea cea mai scumpă dintre cele 60 de ţări analizate de Bloomberg, pe baza preţurilor din al doilea trimestru din 2013. În celelalte trei ţări unde preţul unitar este la cel mai mare nivel din lume, benzina este destul de accesibilă în raport cu puterea de cumpărare.
Dacă ar fi să transformăm în lei/litru, preţul la pompă în Turcia este de 8,79 lei, cu peste 50% mai mare decât în România (5,71 lei).
Cea mai scumpă benzină din lume raportată la câştigul mediu zilnic este în India şi Pakistan. Astfel, un indian trebuie să muncească pe medie mai mult de o zi (1,16 zile) pentru a-şi permite un galon de benzină şi la fel şi un pakistanez (1,1 zile).
Cât de tare îi ustură pe români când fac plinul
Chiar dacă în România benzina are cel mai mic preţ unitar din Uniunea Europeană, de 6,48 dolari/galon (5,71 lei/litru), la egalitate cu Bulgaria