Reporter: Care sunt problemele cu care se confruntă cel mai des angajaţii din instituţia pe care o coordonaţi?
Luminiţa Nemeş: Inspectoratul Teritorial de Muncă Salaj are ca principal scop urmărirea îndeplinirii obligaţiilor legale de către angajatori, unităţi din sector public, privat, mixt şi alte categorii de angajatori, în domeniul relaţiilor de muncă şi a securităţii şi sănătăţii în muncă. Această activitate este desfăşurată de către inspectorii de muncă din domeniile de competenţă şi are loc în teren, la sediul angajatorilor şi punctele de lucru. În desfăşurarea acestor acţiuni, inspectorii de muncă se confruntă cu diverse probleme. De la refuzul lucrătorilor de a completa fişele individuale de identificare, părăsirea locului de muncă de către lucrătorii care au acceptat cu bună ştiinţă situaţia de a munci fară forme legale şi până la împiedicarea exercitării controlului şi inducerea în eroare a inspectorilor de muncă de către angajaţi prin identitate falsă.
Rep.: Comparativ cu anii anteriori, numărul angajatilor care îşi reclamă angajatorii pentru diverse aspecte la ITM Sălaj este în creştere? Exemplificaţi câteva aspecte din reclamaţii, cele mai des întâlnite.
L.M.: Din păcate, numărul angajaţilor care îşi reclamă angajatorii se află pe o curbă ascendentă. De exemplu în anul 2011, în perioada ianuarie – aprilie, au fost 27 de persoane care şi-au reclamat angajatorii, în 2012, în aceeaşi perioadă, au fost 32 de persoane iar în anul în curs numărul reclamaţilor a ajuns la 43.
Statistic vorbind, perioada ianuarie – aprilie 2013 înregistrează de 1,6 ori mai multe sesizări din partea angajaţilor faţă de aceeaşi perioadă a anului 2011. În ceea ce priveşte aspectele sesizate, angajaţii au reclamat neachitarea drepturilor salariale, nerespectarea prevederilor legale privind protecţia cetăţenilor străini care lucrează în străinatate, munca