După succesul deosebit al primei Gale a Premiilor Operelor Naţionale, desfăşurată la început de iunie, Opera din Iaşi a avut inspirata idee de a încheia stagiunea cu o altă Gală, dar în prelungirea celei dintâi, invitând în concert laureaţi sau nominalizaţi, astfel încât publicul să-i poată asculta pe cei desemnaţi ca fiind „cei mai buni solişti în 2013” .
Şi anume – clujenii Iulia Merca şi Cristian Mogoşan – sau „cel mai bun debut” – Bogdan Zahariea de la Opera din Timişoara -, alături de artişti ai teatrului gazdă, nominalizaţi la categoriile respective – Lăcrămioara Hrubaru-Roată, Ana-Maria Donose, Jean Bouton. Şi pentru a împlini evenimentul, pe scenă a evoluat, pentru prima oară, Anita Hartig, sosită de la Viena, dar deja apreciată şi pe alte mari scene.
În compania orchestrei şi a corului (pregătit de Manuel Giugula), sub bagheta lui Gabriel Bebeşelea, tinerii cu glasuri frumoase, bine conduse, au abordat un repertoriu menit să le pună în valoare datele naturale şi, eventual, capacitatea de a interpreta partituri dificile dar extrem de ofertante.
Aşa încât l-am regăsit pe tenorul Bogdan Zahariea în două dintre ariile sale de rezistenţă din Tosca (actul III) şi Turandot, deloc întâmplător decupate din opere pucciniene, pentru că glasul său generos, amplu, cu acut impresionant, se desfăşoară în voie într-un astfel de repertoriu, aplauzele izbucnind chiar pe ultimele acorduri orchestrale, apoi că l-am reîntâlnit şi pe tenorul Cristian Mogoşan în pagini prezente în mai toate recitalurile sale, fie din Evgheni Oneghin, fie din zarzuela La taberna del puerto, abordate prioritar în tonuri estompate, deşi solistul se simte mult mai bine în arii „eroice”, aceeaşi tendinţă de a apela la discreţia sonoră în dauna exploziei temperamentale cerută de personajele din Adiana Lecouvreur sau din Carmen regăsindu-se şi în maniera de cânt a mezzosopranei Iulia Me