Până unde poate coborî o ştachetă? Să ne amintim de mereu proaspătul Caragiale şi de scena "Examen anual" din piesa "Un pedagog de şcoală nouă". În aceiaşi termeni putem spune că s-a desfăşurat şi Evaluarea Naţională, care a bulversat, a enervat, a dezamăgit, dar a şi bucurat pe unii.
Cei care au depus eforturi susţinute pentru a învăţa şi a obţine note frumoase şi în situaţia în care se dau şi subiecte dificile s-au văzut puşi să răspundă la întrebări pe care şi un elev de nivel mediu le-ar rezolva cu uşurinţă. S-au luat note mari, fericire mare! Dar e bine pentru copii, pentru sistem?
Subiectele din acest an au demonstrat că întotdeauna este loc să se dea şi mai uşor, că ştacheta poate coborî oricât, astfel încât să fie "sărită" de aproape orice elev, oricât de slab. Adevărul este că rezultatele obţinute au luat de-o grijă şefilor din educaţie. Acum au promovat 76% dintre copii, este bine, învăţământul nu are probleme. Oare?
În acest an, aşa cum se prezintă situaţia, departajarea va fi făcută de mediile din gimnaziu, medii despre care ştie toată lumea cât de "obiective" sunt. În unele şcoli, la disciplinele din partea dreaptă a catalogului nu există decât note maxime, în alte şcoli se învaţă pe rupte, se fac eseuri, portofolii, se dau lucrări, se evaluează totul cu exigenţă maximă. Vorbim de muzică, desen sau religie. Nici cu sportul nu-i de joacă în unele şcoli. Nu comentez acum dacă este bine sau rău că se procedează aşa, rezultatul însă, cel puţin în acest an, va fi unul dezastruos. Mediile de admitere vor creşte clar, ameţitor, iar surpriza va veni la toamnă. Cu subiecte atât de uşoare, liceele care caută copii capabili de performanţă, s-ar putea să-i piardă în favoarea altor copii buni, nimic de spus, dar cărora le lipseşte sclipirea ce aduce un premiu la olimpiadă.
Apoi, există pericolul că aceste medii atât de