SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea fiecărui sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor date de exemplu:
singuri – solitari; privește – contemplă) 2x1p= 2 puncte
2. explicarea rolului virgulei din versul indicat (de exemplu: marchează un raport de coordonare între două propoziţii de acelasi fel) 2 puncte
3. construirea unui enunţ în care se ilustrează corect sensul conotativ al cuvântului indicat 2 puncte
4. câte 2 puncte pentru precizarea unei teme (de exemplu: iubirea) și a unui motiv literar identificate în textul dat (de exemplu: visul) 2x2p= 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru menţionarea fiecăreia dintre cele două mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii din text (de exemplu: verbe la persoana I – să stăm și pronume la persoana I – îmi) 2x2p= 4 puncte
6. câte 2 puncte pentru selectarea fiecăreia dintre cele două secvenţe care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic (de exemplu: Să fie sara-n asfinţit; Și noaptea să înceapă) 2x2p= 4 puncte
7. prezentarea adecvată a valorii expresive a verbelor la modul conjunctiv 4 p. / prezentare schematică 2 p. 4 puncte
8. – câte 1 punct pentru menţionarea fiecăreia dintre cele două trăsături ale romantismului 2x1p= 2 puncte
– câte 1 punct pentru ilustrarea cu exemple din text a fiecărei trăsături menționate 2x1p= 2 puncte
9. comentarea adecvată și nuanţată a primelor două strofe, în limitele de spaŃiu indicate 4 p. / comentarea parţial adecvată sau nerespectarea limitelor de spaŃiu indicate 2 p. 4 puncte
BACALAUREAT 2013 SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
− structura discursului de tip argumentativ:
− formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente: ipoteza, enunţarea și dezvoltarea argumentelor, concluzia 4 p. / formulare parţial adecv