Un gălăţean care aduce marfă din Germania a acceptat să ne povestească despre cum se fac afacerile cu maşinile făcute din bucăţi şi cu kilometrajul dat peste cap
80 la sută dintre maşinile care se vând în Talciocul din Galaţi nu au fost aduse pe propriile roţi din Germania, ci au fost asamblate din bucăţi în parcurile auto din vestul ţării, în special la Sălaj, Bistriţa şi Arad. Este dezvăluirea pe care o face un cunoscător al fenomenului, un samsar gălăţean care a acceptat să relateze pentru “Viaţa liberă”, sub protecţia anonimatului, din dedesubturile vânzărilor de maşini second-hand de la noi. Munchen, pseudonimul asupra căruia am convenit cu interlocutorul nostru, povesteşte despre o adevărată industrie a păcălelii, pe care aşa-zişii “băieţi de Germania” o practică în ultimii ani: maşini “puzzle” sau “lego”, adică făcute din bucăţi, kilometri daţi înapoi într-o veselie, polish-uri care să ia faţa cumpărătorului şi poveşti de adormit clienţii cu bătrânele care îşi vând maşinile ţinute ani buni în garaj.
“Unii băieţi din Talcioc nici nu ştiu unde e Germania pe hartă”
“Cei mai mulţi dintre vânzătorii de maşini second-hand din Talcioc aduc marfa de la Sălaj, Arad, Bistriţa, unde e patria maşinilor lovite. Lovite puternic, nu doar atinse. Acolo e o întreagă industrie de îndreptat tabla, de combinat maşini din bucăţi. Ce fac băieţii de la Sălaj? Aduc două maşini la fel, pe care le iau cu 600 de euro bucata, una lovită în faţă şi una lovită în spate şi le lipesc. Şi aşa se face o maşină nouă, dar e maşina «puzzle» sau «lego», cum îi spunem noi. Şi le lucrează atât de bine, că arată ca nouă. Îi bagă un polish ca să îţi ia ochii, lucrează la kilometrii din bord, se mai înlocuieşte câte ceva prin interior, se bagă lacuri ca să strălucească şi maşina arată foarte bine. Măruntaiele nici nu mai contează, că oricum cumpărătorul pune botul la cum arată maşi