Brânza de la 15 lei, la achizitie – la 42 de lei, la vânzare; oul de la 0,3 lei, la achizitie – la 0,7 lei, la vânzare… Cam asa aratã diferentele de pret de la achizitie la vânzare în mari/medii magazine. Unele magazine mici si-au creat propriul lant de achizitie, din poarta tãranului sau al micii fabrici de mezeluri la magazin. Ca urmare, preturile sunt mai mici ca acelea din Piata Agroalimentarã Petrosani. Adicã, cu 50% mai mici ca în ”marele comert”.
Românii se plâng cã mâncarea, în general, este foarte scumpã comparativ cu nivelul veniturilor medii. Le dau dreptate si localnicii plecati în strãinãtate, pentru cã la întoarcerea acasã, în concedii, acestia sunt din ce în ce mai surprinsi de preturile mari la alimente, ce par sã creascã precum Fãt-Frumos din poveste, într-un an, cât altii în sapte!
Dintre acestia, câtiva ne-au declarat cã nu înteleg un lucru. De ce existã o atât de mare diferentã de pret de la magazinele de profil, în general, si altele care par modeste, dar sunt bine organizate si aprovizionate, în care marfa este de multe ori mai bunã decât în cele cu pretentii si preturile mult mai mici. Chiar de ce? Ne-au spus comerciantii în cauzã… Pe de altã parte, un studiu al Institutului National de Statisticã ne-a dezvãluit cã lãcomia unora – adaosuri comerciale mari – este una din principalele cauze ale preturilor ridicate pânã într-atât încât unii oameni nu-si permit nici mãcar sã le guste produsele.
Cei din Vale au gãsit solutia si pentru ei si pentru consumatori
În Valea Jiului existã mici comercianti de produse alimentare care si-au creat o retea de furnizori prin satele natale si localitãtile învecinate, ridicând astfel si zona agricolã respectivã, dar si afacerea proprie. Tot secretul este ”sã nu fii lenes”, cum spune un astfel de mic investitor, si sã-ti pui mintea la contributie. Acest gen de comrciant, care face achiziti