Proiectul de asamblare la Chişinău a troleibuzelor bieloruse se mişcă lent, iar costurile au crescut semnificativ, arată un raport al Curţii de Conturi. Administraţia Regiei Transport Electric spune că nu există întârzieri şi pune scumpirea în cârca uzinei din Minsk
Acum un an, la Chişinău a început asamblarea troleibuzelor bieloruse produse de uzina Belcommunmash din Minsk. Planurile edililor erau mari: 50 de maşini într-un an, în realitate însă au fost asamblate doar 12, potrivit datelor Regiei Transport Electric Chişinău (RTEC).
„În timp ce peste tot se închid întreprinderile, noi lansăm o nouă producţie. Până la sfârşitul anului, de aici vor ieşi zece troleibuze, iar la anul planificăm alte 50 de unităţi. Sperăm ca în doi-trei ani să asigurăm Capitala cu troleibuze noi, iar apoi vom livra la Bălţi şi Tiraspol şi chiar vom exporta“, se lăuda în iulie 2012 primarul Dorin Chirtoacă. În raportul de activitate pentru şase ani pe care l-a prezentat recent, edilul a vorbit despre 30 de troleibuze ce ar fi fost asamblate la Chişinău, „la un preţ de două-trei ori mai mic decât la concurenţi“.
MAI SCUMPE CU 19.000 DE EURO
Un control efectuat de Curtea de Conturi arată însă că troleibuzele „ieftine“ asamblate la Chişinău s-au scumpit într-un an cu circa 20.000 de euro - de la 132.000 în mai 2012 la 151.000 de euro la începutul lui 2013.
De vină ar fi autorităţile publice din Chişinău şi Regia Transport Electric care au purces la implementarea proiectului fără a dispune de pârghii de reglementare şi eficientizare a costurilor, susţine Sergiu Ştirbu, şef de direcţie în cadrul Curţii de Conturi. „Deşi scopul proiectului este de a economisi banul public, partea moldovenească nu a înaintat întreprinderii Belcommunmash condiţii referitoare la preţul unui troleibuz, ceea ce a generat o creştere a costului cu 14,4% într-un an“, a constatat controlorul