Modificările introduse în Parlament la sistemul achiziţiilor publice exceptează de la obligativitatea organizării licitaţiilor anumite regii şi companii naţionale, pe care Guvernul le-a introdus iniţial, de la începutul anului, în categoria autorităţilor contractante, potrivit ANRMAP (autoritatea care reglementează achiziţiile publice).
Până la 1 ianuarie 2013, obligativitatea derulării unor proceduri de achiziţie publică revenea doar anumitor regii autonome sau companii naţionale, numai în situaţia în care se încadrau în prevederile articolelor 8 sau 9 din OUG 34/2006 privind sistemul achiziţiilor publice, iar alte astfel de societăţi nu erau obligate să desfăşoare licitaţii.
La finele anului trecut, Guvernul a decis ca toate regiile autonome şi companiile naţionale să fie obligate să desfăşoare proceduri de achiziţie publică.
Parlamentul a decis, însă, să se revină la sistemul iniţial, în care doar unele regii şi companii de stat sunt obligate să deruleze licitaţii, şi anume cele care se încadrează în cele două articole ale OUG 34/2006, iar celelalte societăţi să elaboreze "norme procedurale interne" în ceea ce priveşte atribuirea contractelor a căror valoare depăşeşte pragul achiziţiilor directe.
Mai mulţi parlamentari s-au chinuit, ieri, să justifice de ce au permis exceptarea companiilor de stat şi a regiilor de la obligativitatea organizării de licitaţii pentru achiziţii publice, prin legea de aprobarea a unei ordonanţe de urgenţă care modifică reglementările din domeniu. Ziarul BURSA a arătat că parlamentarii au vrut să dea posibilitatea anumitor companii şi regii de a face achiziţii rapide, dar, în mod convenabil, intervenţia lor pe lege lasă loc societăţilor de stat să găsească tot felul de motive de a cheltui bani publici fără licitaţie, către clientela de partid.
Prin eliminarea obligaţiei anumitor companii şi regii de a