Cum se ştie, Scylla şi Caribda sunt celebri monştrii mitici a căror străjuire creează o încurcătură, o primejdie din care nu se poate ieşi. Nu elevii care au dat şi dau examene în aceste zile sunt într-o situaţie fără ieşire, ci sistemul educativ românesc, care pare a se poticni la tot pasul. Cine sunt lighioanele care nu-l lasă să facă pasul înainte? Multe, cu multe capete şi arătate în momente cheie.
Printre foarte multe speculaţii posibile, un lucru mi se pare mai mult decât important, anume că pentru elevul care susţine evaluarea sau bac-ul, pentru profesorul care care face şi el un bilanţ şi pentru părintele care tremură pe la afişiere, examenele de evaluare şi de bacalaureat nu sunt şi nu trebuie să fie politice, nici măcar cât e negru sub unghie. În fond, ele nu sunt politică şi n-ar fi nici dacă s-ar da subiecte la română din „literatura" lui Ion Iliescu sau despre cifrele referendumurilor lui Traian Băsescu, la proba de matematică. Cine îşi asumă cu adevărat calitatea de părinte şi de dascăl ştie că examenul de evaluare reprezintă acum primul şi cel mai important examen din viaţa de elev. Că soarta formării lui se hotăreşte în liceu, că locul obţinut în această etapă devine crucial, că, din cruntă nenorocire, numărul liceelor şi claselor bune este mic şi scade. Acesta este „lozul" care menţine elevul în priza învăţării, a emulaţiei, a motivaţiei înalte sau trimite învăţarea în banalitate, în corvoadă şi în mântuială. Căci facultatea, în sistemul actual, este o consecinţă, nu o cauză, nu este un trofeu meritocratic, s-a banalizat prin largă accesibilitate. Valoarea bac-ul s-a relativizat în condiţiile în care oricine vrea poate să facă orice facultate doreşte. Acestea sunt probleme de viaţă, de familie şi de şcoală, complet nepolitice în esenţă.
În fapt, însă, ele sunt politizate până în vârful degetelor din o serie de lipsuri: de