Compania Naţională CFR Marfă SA unde 51% din acţiuni vor intra în proprietatea Grupului Feroviar Român, odată ce acesta va plăti preţul de 202 milioane de euro convenit, vinde astăzi, într-o licitaţie deschisă, urmată de strigarea preţului la Bursa Română de Mărfuri ”3.000 de vagoane pe roţi”.
Vânzarea a surprins ieri specialiştii din domeniul feroviar, deoarece ar fi fost normal - spun aceştia, ca cedarea activelor să fie făcută, dacă se va ajunge la concluzia că este necesară, de către viitorul proprietar. Inclusiv acesta pare a fi surpins. ”O să aflu mâine (miercuri-n.red.), nu e bine, nu ar mai trebuie să taie (vagoane la fier vechi - n.red). O să fac o adresă la Guvern”, spune cumpărătorul pachetului de juătate din CFR Marfă.
Un oficial al unei companii feroviare de transport comentează şi el. ”Clar nu este normal. Contractul nu a fost semnat, după semnare cumpărătorul va putea supraveghea toate tranzacţiile, însă tot aceea era dacă potenţialul cumpărător vindea el vagoanele”. El adaugă că şefii CFR Marfă ar trebui să îşi obţină profitabilitatea şi veniturile prin câştigarea de contracte de transport ferovar nu prin vânzarea activelor.
O gaură de cel puţin 20 de milioane de euro
Nu este clar care va fi destinaţia banilor obţinuţi din vânzarea vagoanelor. Vor mai fi găsiţi în conturi de Gruia Stoica la momentul la care acesta va prelua pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă? Va rămâne ca acesta să plătească suma convenită iniţial, în pofida diminuării patrimoniului CFR Marfă?
Sunt întrebări la care oficialii CFR Marfă nu au oferit ieri răspunsuri. Nici Dragoş Drăghici, cules de ministrul Relu Fenechiu de la Ţiriac Auto şi intitulat pompos ”manager privat”, nici Monica Andrei, purtărul de cuvânt al CFR Marfă nu au răspuns ieri la telefon.
Potrivit surselor din piaţa feroviară un vagon deschis pentru mărfuri vrac, fabricat acum 2