Taxa de primă înmatriculare, taxa de poluare sau taxa de primă vânzare, achitată de români începând cu 2007, poate fi recuperată, în prezent, integral, doar printr-o acţiune deschisă în instanţă. Demersul presupune însă respectarea tuturor paşilor birocratici greoi, pentru pronunţarea unei sentinţe fiind necesare luni sau poate chiar ani. În total, numai în judeţul Bihor sunt înregistrate peste 10.000 de astfel de procese, în diferite faze de judecată, unele având ca prim termen stabilit chiar şi anul 2015. Situaţia este aceeaşi la nivelul întregii ţări, instanţele, şi aşa aglomerate, fiind asaltate de dosarele proprietarilor de autoturisme care îşi cer banii înapoi. O propunere a Consiliului Superior al Magistraturii ar putea uşura tot acest proces, dând românilor posibilitatea să ocolească sala de judecată.
Recuperarea în instanţă, prea scumpă
Taxa auto a fost introdusă în Codul Fiscal intrat în vigoare în anul 2007, sub denumirea "taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule", fiind reglementată ulterior prin OUG 50/2008, ordonanţa de urgenţă pentru instituirea taxei pe poluare, intrată în vigoare în iulie 2008, care stabilea că taxa este plătită de cumpărător doar cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România sau la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei anumite exceptări sau scutiri. Taxa a rămas valabilă, deşi ulterior a fost modificată de mai multe ori, iar valoarea ei a fost micşorată. Birul a fost declarat ilegal în anul 2007, odată cu primul proces deschis de un român, care a câştigat în instanţă şi şi-a recuprat banii. Odată calea deschisă, mii de proprietari de autoturisme care şi-au cumpărat maşini second-hand, în special din Uniunea Europeană, au apelat la instanţă pentru recuperarea taxei. Aşa se facă că, în scurt timp, activitatea instanţelor a fost îngreunată peste măsură de noile dosare. În