Scandalul fraudelor de la Bacalaureat-ul din România are cel puţin trei cauze: slaba pregătire a elevilor, indiferenţa profesorilor şi inadecvarea învăţământului autohton la realitate sau altfel spus imposibilitatea reformării acestui domeniu, vital pentru modernizarea ţării.
Cine credea că examenul de bacalaureat poate provoca emoții la scară națională numai în Moldova s-a înșelat. În România vecină, despre rezultatele Bac-ului vorbesc în aceste zile fără încetare toți, de la bieții candidați căzuți până la premierul țării. Care sunt motivele, aflăm din relatarea Sabinei Fati.
De foarte multi ani, inca din perioada Ceausescu, cei mai multi dintre elevii care isi doreau sa faca studii superioare, luau meditatii in ultimii ani de liceu. Acum sistemul meditatiilor este pus in aplicare inca din gimnaziu, uneori ca cerinta obligatorie a profesorului de la clasa, care adesea preda in particular, pe bani negrii, ceea ce ar trebui sa faca la scoala. Toata lumea cunoaste acest sistem, dar deocamdata sint penalizate doar cazurile grave, ca cel de la Liceul Bolintineanu din Rahova, unul dintre cartierele sarace ale Bucurestiului. Potrivit surselor juridice citate de presa nationala, circa 20 la suta dintre candidatii inscrisi la examenul de Bacalaureat de la acest liceu sustin ca ar fi dat intre 300 si 600 de euro pentru a avea parte de supraveghetori prietenosi care sa-i lase sa copieze. Fosta directoare a Liceului Bolintineanu, Costica Varzaru a fost retinuta aseara pentru 24 de ore si a recunoscut o parte dintre acuzatiile care i se aduc.
Liceul a fost pus sub urmarirea operativa a Serviciului Roman de Informatii acum trei saptamini, perioada in care procurorii au aflat planul clasic al profesorilor de la liceul bucurestean, care a pregatit o echipa de „rezolvatori de subiecte”. Membrii echipei urmau sa paseze subiectele rezolvate elevilor ca