Comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator al consumului populaţiei - a adus semnale descurajatoare, revenind în luna mai în teritoriul negativ, dar oamenii de afaceri cred că evoluţia este conjuncturală, având în vedere vacanţa de Paşte şi 1 mai, şi îşi exprimă speranţa că vom vedea o revigorare a consumului în a doua parte a anului.
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a scăzut în mai cu 3,3% faţă de aceeaşi lună de anul trecut, pe serie ajustată. Declinul s-a datorat scăderii comerţului cu carburanţi pentru autovehicule în magazine specializate (-11,9%) şi diminuării vânzărilor de produse nealimentare (-0,1%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut cu 0,3%. Şi comparativ cu aprilie, afacerile din comerţ au înregistrat în luna mai un declin de 3%. Scăderea consumului vine după ce în aprilie afacerile din comerţul cu amănuntul se întorseseră în teritoriul pozitiv, însă nu datorită ascensiunii vânzărilor de produse alimentare pentru sărbătorile pascale, ci graţie revirimentului semnificativ al comerţului cu produse nealimentare. Pe ansamblul primelor cinci luni comerţul cu amănuntul a stagnat la nivelul din acelaşi interval din 2012. Evoluţia a fost influenţată de creşterea şomajului, declinul salariilor reale, în condiţiile inflaţiei ridicate şi faptului că încrederea consumatorilor nu s-a mai îmbunătăţit.
În primul trimestru economia a crescut cu 2,2% faţă de perioada similară a anului trecut, ascensiunea datorându-se exportului net.
„Deteriorarea performanţei vânzărilor cu amănuntul a început în ultimul trimestru al anului 2012 şi a continuat în T1 din 2013 în condiţiile în care nu a găsit susţinere din partea salariilor reale (care au fost în declin în condiţiile inflaţiei ridicate). În plus, încrederea consumatorilor nu s-a mai îmbunătăţit în prima parte a anului 2013 , în timp ce