Cunoscutul dezastru al vasului Titanic, scufundat in 1912 si devenit legenda, s-a incheiat cu un rasunator proces ce a avut loc la Londra in ziua de 3 iulie 1916, la peste trei ani de la eveniment.
Mortul e de vina
Procesul n-a vizat doar scufundarea pachebotului, fapt devenit intre timp notoriu, ci mai ales modul cum au reactionat vasele din zona la semnalele SOS. Este vorba de vasul Carpathia, sosit rapid la fata locului, si de California, care nu s-a prea sinchisit, rememoreaza Infoniac.
Instanta a confirmat faptul ca scufundarea a avut loc prin coliziunea cu un urias iceberg, iar dezastrul s-a produs urmare a vitezei excesive cu care naviga vasul Titanic, pe timp de noapte si intr-o zona a oceanului unde se stia ca exista ghetari plutitori.
Rostul procesului nu privea, fireste, numai restabilirea faptelor, ci in mare masura reglementarea numeroaselor pretentii care aparusera, indeosebi fata de firma transportatoare, din partea supravietuitorilor, dar si a rudelor sau mostenitorilor celor disparuti.
Fireste, nu era nevoie de un mare proces, pentru a se stabili vinovatia capitanului Smith, care conform legilor dure marinaresti nu si-a parasit nava pana in ultima clipa si a pierit in valuri. Acest capitol al aventurii s-a incheiat cu concluzia clasica: mortul e de vina.
Pe Titanic, au fost salvati doi cetateni romani
Interesant este cazul celorlalte doua vase din zona, respectiv Carpathya cel sosit prompt, si California, caruia i se reprosa totala lipsa de reactie la niste inexplicabile semnale luminoase, venite din larg. Sa fi fost semnale de pe Titanic?
De altfel, cu privire la vasul Carpathia, nu sunt multe de spus, faptele se cunosc, iar capitanul Sir Arthur Roson a fost considerat eroul epocii, el reusind sa scoata din barci si din apele inghetate ale oceanului peste 7