În cazul în care nu aţi aflat, Consiliul Legislativ a dat avizul cu privire la proiectul de revizuire a Constituţiei României. Şi, evident că s-a iscat un tzunami în materie de critici, deşi aproape niciunul dintre criticii vocali de azi nu a dat vreo mână de ajutor în procedura de revizuire a Constituţiei.
Dar, evident că acest lucru trebuie abordat tehnic, rece şi mă minunez când văd mai ales în acest caz multă patimă la persoane, vezi Doamne, apolitice :)
Consiliul Legislativ avizează, în principiu, favorabil proiectul de lege, cu unele observaţii şi propuneri. Un prim aspect care a atras atenţia Consiliului este faptul că, în proiectul de revizuire, Parlamentul este denumit “for de decizie”. În Constituţia actuală nu se sugerează expres preeminenţa Parlamentului, dar această rezultă din modul de exprimare: „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării”. Or, prin propunerea de revizuire se urmăreşte întărirea acestei poziţii. Referitor la această situaţie, ne putem aminti că în 2003 s-a realizat acelaşi lucru cu principiul separaţiei puterilor în stat, care nu era reglementat expres de Constituţia din 1991, dar rezulta din modul de reglementare a celor trei puteri, inclusiv poziţionarea lor.
În aviz, Consiliul Legislativ reţine faptul că, prin folosirea acestei sintagme, Parlamentului i se acordă o poziţie superioară, prin raportare la voinţa poporului. Mă refer aici la exercitarea suveranităţii naţionale, al cărei titular este poporul, care o exercită indirect prin organele reprezentative şi direct prin referendum. Consiliul Legislativ spune că nu se poate stabili o ierarhie între cele două modalităţi de exercitare a suveranităţii, eu personal chiar cred altceva.
Proiectul de revizuire impune aprobarea de către Parlament a referendumurilor pe probleme de interes naţi