„Abţibild, achizitor, aghiotant, alonjar, alpinist, aportor, aprod, aspensor, bijboc, bobocel, bojogar, borfaş, caiafă, caracudă, caramangiu, caraulă, carditor, cenuşăreasă, chibiţ, chichiţar, chişer, cioran, ciorditor, circar, ciupitor, cocor, corecţionar, croitor, curvă bătrână, digitator, excursionist, găinar, giolar, giurgian, guguştiuc, hârciog, hoţ ca o coţofană, hubăr, hultan, ied, inspector, judeţ, julitor, junior, lăturean, lupache, lupeanu, lupescu, mafler, maimuţar, manglitor, matroz, mânuţă de aur, mătreaţă, oblete, ostreaţă, palmagiu, panacotar, panacotist, paraditor, pălmar, perpelit, pieţar, pungaş, şucăr, ucenic, vastangiu, zarzavagiu, zdrenţar”.
Urmaşii marilor caractere ale transhumanţei au primit de la înaintaşi o splendidă moştenire spirituală ale cărei înţelesuri tulburătoare au străpuns negurile veacurilor spre a ne răsuna şi astăzi în urechile amorţite de zgomotul cotidian: „Iar cel ungurean/ Şi cu cel vrâncean,/ Mări, se vorbiră,/ Ei se sfătuiră/ Pe l-apus de soare / Ca să mi-l omoare/ Pe cel moldovan/ Că-i mai ortoman/ Ş-are oi mai multe...”.
Restul, se ştie, e baladă cu oi vorbitoare, muzică, lacrimi şi happy-end alegoric. Un edificiu de rezistenţă prin cultură, un străvechi îndemn la dragoste şi pace. Make love, not war! Cine e îndemnat să creadă că ideologia flower power are, la noi, rădăcini imemoriale, creadă ce va dori! Noi scriem doar că ecuaţia Mioriţa ^ peyote # Woodstock nu ne interesează atât de mult pe cât ne interesează fibra morală a asociaţilor ciobănaşului cu fluiere de fag, de os şi de soc.
Cititorul mai puţin zguduit de lirismul cutremurător al textului contemplă un cadru deopotrivă ancestral şi familiar. Cum prinde unul oleacă de cheag, hop!, se găsesc doi să-l lase, vorba poeţilor de facebook, „gol şi trist”.
Balada neamului sugerează nu doar că românul e poet, ci şi că românaşul e oţ. Da, priete