Bucureştiul va fi ajuns din urmă în 2018 de către Sofia, capitala Bulgariei, acesta fiind anul în care reţeaua de metrou din ţara vecină va ajuge la o lungime de 63 de kilometri, doar cu 7 kilometri mai puţin decât actuala reţea a Metrorex. Ideea construcţiei metroului din Sofia este veche însă lucrările de realizare a reţelei au demarat de abia în anii 90. În 1998 bulgarii au deschis primii kilometri de metrou, iar întreaga lor reţea a fost realizată în anii scurşi de atunci. În medie, după 1990 vecinii de la sud de Dunăre au realizat 2 kilometri de linie anual, românii doar 400 de metri.
După deschiderea magistralelor 1 şi 2 în perioada 1998-2012, cu o lungime însumată de 40 de kilometri, se află în lucru magistrala 3 lungă de 19 kilometri şi programată să fie încheiată, potrivit estimărilor municipalităţii sofiote, în 2018. Anul viitor este planificată încheierea lucrărilor de extindere a magistralei 1 până la aeroportul Sofiei, magistrala urmând să numere suplimentar încă şapte staţii.
Strategia Bucureştiului: Votăm una, facem alta
Spre deosebire de România, unde responsabilii derulează proiectele de dezvoltare a metroului într-un ritm determinat de diferite conjuncturi politice, economice şi electorale, Sofia şi-a realizat şi extins reţeaua pe baza unui plan general de transport al Capitalei, aprobat de guvernul acestei ţări. La Bucureşti de abia acum se pune problema accesării fondurilor UE pentru realizarea metroului, bulgarii au folosit deja fondurile UE, în proporţie de 50%, la realizarea celei de-a doua magistrale. In plus la sud de Dunăre ritmul lucrărilor nu a fost uriaş dar a fost constant. La Bucureşti derularea lucrărilor a avut loc în hopuri. În 1991 s-a dat în funcţie o staţie (Pantelimon) şi legătura de la Republica spre aceasta. Până în 2000, deci în nouă ani nu s-a mai deschis nici un kilometru de tunel ci doar 3 staţii, două l