În toate comunele din jurul Romanului au fost comasate școli, dar nu în toate există microbuze școlare. Ministerul Educației intenționează să achiziționeze în leasing 800 de microbuze școlare, pentru asigurarea transportului elevilor din mediul rural.
Comasarea școlilor a sporit, cred specialiștii din Educație, calitatea actului școlar, dar a ridicat o problemă acută în localitățile rurale: transportul elevilor la școli. Ministerul Educației nu a fost atât de larg la mână când s-a pus problema asigurării mijloacelor de transport pentru elevi, pe cât de repede a desființat școlile. În urma acestor decizii, copii cu vârste între 5-14 ani, și chiar mai mici de 5 ani, sunt nevoiți să străbată, pe jos sau cu mijloace de transport improprii, câțiva kilometri pe zi, pentru a ajunge la școală. Conducerile administrațiilor publice locale și ale unităților școlare arată cu degetul spre Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Neamț când vine vorba despre microbuzele școlare, iar responsabilii ISJ – către Ministerul Educației. La acest moment, există, încă, unități de învățământ care nu au microbuze școlare sau care au dar sunt foarte vechi și nu mai prezintă siguranță. Chiar și în aceste condiții, autoritățile locale fac eforturi financiare pentru a le menține în circulație.
Naveta elevilor din Boghicea, cu autobuzul navetiștilor
În comuna Boghicea nu există microbuz școlar. Pentru ca elevii să poată ajunge la școală, autoritățile locale au încheiat un contract de prestări servicii cu operatorul de transport care aduce navetiștii în comună. Astfel, în anul școlar care s-a încheiat, autoritățile locale s-au angajat să plătească transportatorului naveta celor 35 de elevi din satele Nistria și Căușeni, pentru a ajunge la școlile gimnaziale din satele Slobozia și Boghicea. Cheltuiala s-a ridicat, lunar, la 1.500 – 2.000 lei.
Existența unui microbuz școlar ar fi