Pe linia marilor succese ale privatizărilor Oltchim şi CFR Marfă, Guvernul ar putea bifa, curând, încă o vânzare cu impact răsunător: cea a CFR Călători. Ministrul Transporturilor susţine că trebuie găsită urgent o soluţie pentru recapitalizarea companiei, care altfel ar putea fi trasă definitiv pe linie moartă.
Variantele de salvare ar fi, spune Fenechiu, încă un credit garantat de stat sau, de ce nu, privatizarea. Explicaţiile şefului de la Transporturi nu surprind pe nimeni: CFR Călători este într-o situaţie „foarte proastă”, cu datorii „uriaşe” şi nu poate fi revitalizată fără susţinere externă.
Triste veşti! Mai ales că ele vin la doar trei luni şi jumătate după ce Relu Fenechiu a numit un nou staff la CFR Călători, botezat pretenţios „management privat”, format din oamenii săi de încredere, care au condus şi înainte compania. Şi care n-au reuşit, se vede, să facă nimic pentru a o resuscita.
Privatizarea acestei „găuri negre” ar putea fi una dintre condiţiile impuse de FMI pentru încheierea unui nou acord cu România. Cum se privatizează, însă, nu e treaba Fondului. Important e să nu mai aducă pierderi la buget şi să nu mai facă alte datorii care nu pot fi acoperite niciodată.
Toate indiciile arată, în acest moment, că CFR Călători va fi privatizată după modelul aplicat la CFR Marfă, pentru care Relu Fenechiu a primit multe felicitări, inclusiv de la premierul Ponta. Primii paşi s-au făcut deja: CFR Călători a renunţat la rutele aşa-zis neprofitabile, pe care le-a închiriat unor operatori privaţi, care, ce să vezi, s-au priceput să le facă avantajoase. Şi care „mănâncă”, astfel, o felie groasă din subvenţia acordată de stat pentru acest serviciu cu caracter social.
Compania va continua să renunţe la secţiile care aduc pierderi, a anunţat Fenechiu, care nu exclude o asociere a CFR Călători cu o firmă privată, dacă nu se vor găsi bani