Printr-o simplă ridicare de mână, consilierii locali au decis trecerea a 150 milioane de lei în categoria „arieratelor nerecuperabile”. Altfel spus, sumele datorate de RATP statului român nu vor mai fi încasate niciodată.
Regia de transport va intra în faliment, iar nou-înfiinţata societate comercială vrea să aducă mijloace de transport electric pe bani europeni.
Îngropaţi în datorii
Regia Autonomă de Transport Public (RATP) Iaşi este doar una dintr-un şir de entităţi aflate în subordinea municipalităţii care intră în faliment având datorii de ordinul milioanelor de euro. După Politehnica Iaşi şi CET, urmează ca şi RATP să ajungă un nume de dosar pe masa judecătorului sindic. „Principala problemă a fost cea legată de accesorii, adică de dobânzi şi de penalităţi. Am acumulat datorii istorice, la care s-au adăugat aceste accesorii. Din cele circa 150 de milioane de lei, doar o treime o reprezintă datoriile efective”, a explicat Maricel Ghercă, directorul RATP.
„Exerciţiul financiar 2014 - 2020 prevede fonduri pentru achiziţia de material rulant, adică inclusiv de tramvaie şi troleibuze”, Maricel Ghercă, directorul RATP
Pierderi lunare
Achitarea datoriilor către stat este, practic, imposibilă. Regia ieşeană de transport înregistrează pierderi din exploatare, adică sumele încasate sunt mai mici decât costurile reale ale prestării serviciului. În plus, datoriile actuale depăşesc de două ori valoarea întregului patrimoniu al regiei. Potrivit lui Maricel Ghercă, costurile lunare de funcţionare ale RATP sunt de 7,6 milioane de lei, iar din bilete şi abonamente se încasează doar aproximativ 4,2 milioane. Diferenţa ar urma să fie acoperită din subvenţii, dar sumele virate de administraţia locală nu au fost niciodată suficiente. Aşa se face că RATP înregistrează lunar pierderi din exploatare