În ţara noastră, preţul acestui produs este de 4 ori mai ridicat decât cel tranzacţionat pe burse
TVA ridicată şi productivitatea relativ scăzută ar putea reprezenta principalele cauze
Totuşi, în aceste condiţii, vânzările de zahăr au continuat să crească în România
În România, zahărul este mai scump decât în toate ţările din regiune, iar deşi pe bursă cotaţiile produsului au scăzut constant în ultimii doi ani, în ţara noastră, din 2006, preţul a avansat continuu.
Potrivit unei analize XTB România, preţul mediu al unui kilogram de zahăr este, în reţelele locate de retail, de 1,6 dolari, fiind de peste 4 ori mai mare decât cel la care este tranzacţionat pe bursă, respectiv de 35,9 cenţi pe kilogram, la sfârşitul lunii iunie. Astfel, analiştii companiei de brokeraj afirmă că preţul de retail al zahărului a crescut încontinuu începând cu anul 2006, deşi pe bursă cotaţiile zahărului au scăzut constant în ultimii doi ani. Spre exemplu, la începutul lunii iunie a acestui an zahărul se tranzacţiona pe bursă la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani, de 28,6 cenţi pe kilogram, cu aproximativ 40% mai puţin faţă de 2011.
Creştere de 25% a pieţei de retail
În toată această perioadă, contrar evoluţiei de pe piaţa bursieră, preţul de retail a crescut cu aproximativ 25%.
"Totuşi, chiar şi în aceste condiţii, vânzările de zahăr au continuat să crească în România, atât către retaileri, cât şi către producătorii de băuturi răcoritoare. Spre exemplu, Agrana, unul dintre cei mai mari actori de pe piaţa zahărului, a înregistrat anul trecut, pe piaţa locală, o creştere a vânzărilor cu 19,8%", spun reprezentanţii XTB.
Acelaşi trend de creştere a preţurilor de retail poate fi observat şi în alte state europene, dar nu de aceeaşi amplitudine ca în România. Mai mult, în toate aceste ţări, zahărul se vinde mai ieftin decât î