Vânzările de petrol rusesc către Europa au scăzut la minimul ultimilor zece ani, unele din motivele principale pentru această scădere fiind creşterea consumului intern de pe piaţa rusească şi politica Guvernului de la Kremlin de a-şi îndrepta atenţia spre alte pieţe de desfacere, în special în zona Asiei Pacifice, în China şi Japonia.
Rusia va livra, în luna iulie, către Europa, 2,1 milioane barili de petrol pe zi, potrivit orarelor de transport, cel mai redus nivel din ultimii 10 ani, potrivit unui raport al publicaţiei Platts.
În schimb, exporturile de petrol rusesc către Asia au crescut puternic în ultimii trei ani, astfel încât, dacă în urmă cu aproximativ trei ani livrările de petrol pe pieţele asiatice erau aproape inexistente, în prezent, acestea au ajuns la 500.000 de barili pe zi.
Companiile ruseşti Gazprom şi Rosneft sunt din ce în ce mai prezente pe piaţa asiatică, Rusia finalizând o serie de acorduri la nivel înalt pentru aprovizionarea Chinei printr-o conductă care conectează Siberia de Est şi coasta Oceanului Pacific.
Recent, compania Rosneft a încheiat un acord pentru dublarea livrărilor de petrol către China, contractul fiind evaluat la 270 miliarde de dolari.
Sporirea atenţiei către pieţele asiatice face parte din strategia energetică a Rusiei în vederea creşterii competitivităţii şi diversificării pieţelor de desfacere, a declarat recent, Arkady Dvorkovich, adjunctul primului-minstru rus.
Totodată, în raportul Platts mai este subliniat faptul că o majoritate covârşitoare a companiilor ruseşti preferă să exporte produse finite cu marjă de profit mai ridicată, precum motorina, în loc de petrol brut.
Rafinăriile din Europa de Est, precum cele deţinute de Neste Oil (Finlanda), PKN Orlen (Polonia) şi MOL (Ungaria), care primesc din Rusia o cantitate semnificativă din necesarul de petrol, ar putea fi cele mai a