În baza propunerilor primite şi analizate în cadrul Forumului Constituţional, prefectul Lucian – Eduard Simion afirmă că sarcinile de bază ale prefectului şi, respectiv, ale subprefectului vor rămâne – în mare – aceleaşi.
Astfel, serviciile deconcentrate vor fi în continuare coordonate de către prefect, „poate chiar vor fi în subordinea acestuia. Aceasta este una dintre propuneri. Prefectul, ca reprezentant al Guvernului, ar trebui să coordoneze în judeţ activitatea acestor proiecţii teritoriale ale administraţiei publice centrale, fie că e vorba de ministere, agenţii, autorităţi sau oficii. Dar vom şti abia atunci când se va definitiva draftul legislativ privind regionalizarea. Atunci vom şti foarte bine ce «vine» la nivelul consiliului judeţean, ce rămâne la nivelul primăriilor, ce «vine» la structura regională. În funcţie de prerogativele acestor instituţii se «aşează» atribuţiile instituţiei prefectului, ca reprezentant al Guvernului în teritoriu”, a declarat prefectul tulcean.
Apare o diferenţă, anume cea privitoare la modalitatea de acţiune în contencios, pe linia controlului legalităţii actelor, în sensul că efectul suspendării unui act are loc abia după pronunţarea instanţei. „În momentul de faţă, în momentul când un atare act e atacat în instanţă, este automat suspendat, deci nu-şi produce efecte. Cred că nu se ajungea într-o astfel de situaţie dacă se impunea o procedură de lucru, la nivelul prefectului, adică să se respecte anumite etape. Prima etapă trebuia să fie de solicitare de completare de acte, în cazul unei hotărâri de consiliu; a doua – dacă un act (hotărâre, dispoziţie) este în afara legii, se solicita anularea acestuia. Dacă nu s-a procedat la anulare, e clar că-n etapa următoare mergi în contencios şi soliciţi suspendarea. Or, se pare că-n ţară s-au constatat abateri de la aceste principii, motiv pentru care s-a decis că o astfel