Bucureştiul va fi ajuns din urmă în 2018 de către Sofia, capitala Bulgariei, acesta fiind anul în care reţeaua de metrou din ţara vecină va ajunge la o lungime de 63 de kilometri, doar cu 7 kilometri mai puţin decât actuala reţea a Metrorex. Ideea construcţiei metroului din Sofia este veche, însă lucrările de realizare a reţelei au demarat abia în anii '90. În 1998 bulgarii au deschis primii kilometri de metrou, iar întreaga lor reţea a fost realizată în anii scurşi de atunci. În medie, după 1990 vecinii de la sud de Dunăre au realizat 2 kilometri de linie anual, românii – doar 400 de metri.
După deschiderea magistralelor 1 şi 2 în perioada 1998-2012, cu o lungime însumată de 40 de kilometri, se află în lucru magistrala 3, lungă de 19 kilometri şi programată a fi încheiată, potrivit estimărilor municipalităţii sofiote, în 2018. Anul viitor este planificată încheierea lucrărilor de extindere a magistralei 1 până la aeroportul capitalei, magistrala urmând să numere suplimentar încă şapte staţii.
Strategia Bucureştiului: Votăm una, facem alta
Spre deosebire de România, unde responsabilii derulează proiectele de dezvoltare a metroului şi le modifică în mod conjunctural, Sofia şi-a realizat şi extins reţeaua pe baza unui plan general de transport al capitalei, aprobat de guvernul acestei ţări. La Bucureşti abia acum se pune problema accesării fondurilor UE pentru realizarea metroului, bulgarii au folosit deja fondurile UE, în proporţie de 50%, la realizarea celei de-a doua magistrale. În plus, la sud de Dunăre ritmul lucrărilor nu a fost uriaş, dar a fost constant. La Bucureşti derularea lucrărilor a avut loc în hopuri. În 1991 s-au dat în funcţie o staţie (Pantelimon) şi legătura de la Republica spre aceasta. Până în 2000, deci în nouă ani, nu s-a mai deschis nici un kilometru de tunel, ci doar 3 staţii, două la Basarab, una la Gorjului. În anul menţi