Livrările de petrol rusesc către Europa ajung la minime istorice, pe fondul reorientării exporturilor către Asia şi a preocupării companiilor ruse de a creşte ponderea vânzărilor de produse rafinate, ceea ce face ca, în zona noastră, locul ruşilor să fie luat de alţi doi jucători, Kazahstanul şi Azerbaidjanul.
Rusia va livra în luna iulie către Europa 2,1 milioane barili de petrol pe zi, cel mai redus nivel din ultimii 10 ani, potrivit unor date Financial Times. Pe de altă parte, exporturile de petrol rusesc către Asia au crescut puternic în ultimii trei ani, de la aproape zero la 500.000 de barili pe zi, după ce Rusia a încheiat acorduri la nivel înalt pentru aprovizionarea Chinei prin noua conductă care conectează Siberia de Est şi coasta Oceanuui Pacific.
În iunie, Rosneft, compania petrolieră de stat din Rusia, a încheiat un acord pentru dublarea livrărilor de petrol către China, contract multianual evaluat la 270 miliarde de dolari.
"Din punctul de vedere al Rusiei, este de înţeles că redirecţionează exporturile către Asia, unde cererea este în creştere. Însă strategia conduce la ofertă insuficientă în Europa, unde livrările din Marea Nordului sunt de asemenea în scădere", potrivit unui consultant citat de Financial Times.
Totodată, companiile ruseşti preferă să exporte produse finite cu marjă de profit mai ridicată, precum motorina, în loc de ţiţei. Cantitatea de petrol procesată de rafinăriile din Rusia a crescut cu 25% din 2005, la peste 5 milioane barili pe zi.
De unde va veni ţiţeiul?
Pe lângă companiile ruseşti, în zona Mării Negre doi mari jucători au început să-şi facă simţită prezenţa: companiile petroliere de stat din Kazahstan şi Azerbaidjan, KazMunayGas şi, respectiv, SOCAR.
Compania naţională de petrol şi gaze din Kazahstan, KazMunayGas, proprietarul Rompetrol, intenţione