Cele mai mari zece companii deţinute de oameni de afaceri români au avut anul trecut afaceri de 17 mld. lei (3,8 mld. euro), în creştere cu 7% faţă de 2011, dar cu 20% mai mari faţă de 2010. Cu toate acestea, cele zece companii nu reuşesc nici împreună să ajungă la rulajul celei mai mari companii din România – OMV Petrom, care s-a apropiat anul trecut de 4,4 mld. euro.
Doar patru companii româneşti au trecut în 2012 de pragul de 2 mld. lei – cifra de afaceri - , în timp ce 11 businessuri pornite de la zero de oameni de afaceri locali au adunat în conturi mai mult de un miliard de lei anul trecut. Cu aceste rezultate, nicio firmă locală nu reuşeşte să intre în top 20 al celor mai mari companii din România, un clasament controlat autoritar de multinaţionalele din industria de petrol şi gaze, telecom şi retail.
„Dacă antrepenoriatul era şi la noi mai vechi de 50 de ani, atunci ne-am fi putut compara cu „numele mari“ de la nivel internaţional, dar suntem încă „tineri“ la acest capitol şi nu putem compara o companie locală pornită după anii ’90 şi „după cinci ani de criză“ cu o multinaţională care vine cu know- how de afară, cu sprijin financiar de la companiile-mamă, dar şi cu structuri bine puse la punct“, spune Cristian Bişa, administrator al platformei de consultanţă manageranticriză.ro (care include studii pentru 40 de pieţe).
El adaugă că este mai relevant să comparăm rezultatele companiilor româneşti cu cele ale multinaţionalelor în domenii în care „se bat“ direct acţionând în pieţe mai fragmentate şi care nu necesită o valoare foarte mare a investiţiilor iniţiale.
Astfel, petrolul este o piaţă aproape exclusivă a companiilor străine, însă Oscar Downstream şi-a făcut loc în acest business fiind cea mai mare companie petrolieră care distribuie motorină şi nu face parte dintr-un grup străin.
Citiţi mai multe detalii pe ww