Ceea ce în 2005 era prezentat de către şefii Ministerului Transporturilor de atunci drept un program ambiţios de modernizare a parcului companiei de stat CFR Călători s-a dovedit a fi o mare înşelătorie în care compania de stat a pierdut zeci de milioane de euro.
Banii au ajuns în buzunarele unei firme private care a cumpărat la preţ de nimic rame electrice din Franţa, ca fier vechi, vânzându-le apoi firmei de stat, după aşa zise modernizări. Informaţiile au fost furnizate ieri de surse din industria feroviară .
Mini-trenuri luate de la fier vechi
În 2005 moment la care parcul CFR Călători era format exclusiv din locomotive şi vagoane greoaie, prea puţin adecvate cerinţelor de flexibilitate şi consum redus de combustibil, conducerea Ministerului Transporturilor şi CFR Călători au luat decizia achiziţionării a 34 de rame electrice de fabricaţie Alstom Franţa.
”Am hotărât să cumpărăm aceste opt mini-trenuri (pentru regionala Iaşi - n.red.) din dorinţa de a îmbunătăţi calitatea transportului pe calea ferată, mai ales pe rute folosite de navetişti. Este vorba de rame electrice, aşa cum sunt numite în limbaj de specialitate, adică garnituri cu trei vagoane. Sunt minitrenuri, de formatul vagoanelor de metrou (...)Automotoarele sunt produse de compania franceza Alstom şi au fost modernizate la Remar Cluj”, spunea la acel moment Constantin Axinia şeful regionalei Iaşi. Ulterior Axinia a fost avansat ca director general al CFR SA şi chiar promovat secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Achiziţia ramelor a fost făcută tot de Alexandru Noapteş, directorul general din acea perioadă a CFR Călători. El a mai fost cercetat într-o cauză similară de către DNA. Obiectul dosarului a fost tot o achiziţie umflată, respectiv cumpărarea câtorva automotoare vechi din Germania şi revânzarea acestora la CFR Călători. Una din firmele prin ca